Magnificat!

De Kerstmatinee in de Stevenskerk… Al vanaf een uur vóór het concert loopt de goed verwarmde kerk vol, bezoekers stampen bij de grote deuren de sneeuw van hun schoenen, binnen speelt een koperkwartet stemmige kerstliederen. Bleek winterlicht valt door de hoge kerkvensters, alle 22 kroonluchters branden, het is een meet-and-greet voor cultuurminnend Nijmegen en wijde omstreken. Het concert op 2e Kerstdag  is een jaarlijks terugkerend hoogtepunt voor het SymfonieOrkest Nijmegen. Het orkest heeft het Projectkoor Gelderland met partner ZNCK uitgenodigd om dit feest mee te komen vieren met het Magnificat van Rutter op de lessenaar!

 

De prachtig gerestaureerde kerk (met maar liefst 4 orgels!) vormt het stemmige decor voor een van de drukst bezochte evenementen tijdens de Kerstdagen. Als de kerk tot de laatste stoel gevuld is nemen koor en orkest hun plaats in, en de chef-dirigent heft zijn bâton…  wat een feest om daar het Magnificat van Rutter te laten horen!

 

Afstoffen en opfrissen

Of a Rose, a lovely Rose,
Of a Rose is all my song.
Zo begint een anonieme 13e-eeuwse Maria-hymne. De hedendaagse Britse componist John Rutter nam de tekst van deze hymne op als 2e deel in zijn Magnificat uit 1995. Dat Magnificat vormt de hoofdmoot van het Kerstprogramma: de traditionele lofzang van Maria in een ongewoon feestelijke, opwindend ritmische en vaak ontroerende zetting.
Projectkoor Gelderland zong dit werk eerder in 2012 met het Filharmonisch Orkest ‘s-Hertogenbosch o.l.v. Lex Bergink. We hernemen dit succesvolle werk en gaan voor een feestelijk groot koor. Om de hoge spitsbogen te vullen met vibraties hebben we minimaal 50 zangers nodig (maar meer mag ook). Afstoffen en opfrissen voor diegenen die meegedaan hebben met ‘A Lovely Rose’ in 2012, en flink studeren voor “nieuwelingen”. Gelukkig zijn er hulpmiddelen in de vorm van oefenbestanden (klik hieronder op de tab Oefenbestanden, zichtbaar als je ingelogd bent).

Dirigenten

Het koor wordt ‘ingezeept’ door Rick Muselaers, de vaste dirigent van het ZNCK. De uitvoering in Nijmegen staat onder leiding van Frans-Aert Burghgraef.

 

Rick Muselaers (1986) volgde de opleiding Docent Muziek en studeerde cum laude af voor koordirectie aan het Fontys Conservatorium te Tilburg bij Louis Buskens. Hij studeerde orkestdirectie bij Arjan Tien en vervolgde zijn studie bij Martin Wright.
Rick is momenteel dirigent van diverse kamerkoren en artistiek leider van het Zuid Nederlands Concert Koor, dat hij in 2008 oprichtte. Als gastdirigent heeft hij gewerkt met het Nederlands Operakoor (Puccini, La Bohème), Nederlands Concertkoor (Puccini, Turandot; Rachmaninoff, Vespers; Beethoven, 9e symfonie), Groot Omroepkoor (Pizzetti, Requiem; Mahler, 2e symfonie) en Gauteng Opera Chorus Johannesburg (Verdi, La Traviata). Hij was assistent bij diverse maestri waaronder Arjan Tien voor het WDR Rundfunkorchester, het Cape Philharmonic Orchestra en in opera producties zoals Puccini’s La Bohème en Mascagni’s Cavalleria Rusticana bij het Nationaal Opera Festival en het Fontys Conservatorium, bij Martin Wright (Groot Omroep Koor) and Jaap van Zweden bij Beethoven’s 9e symfonie met het Dallas Symphony Orchestra and Chorus.

 

 

 

Frans-Aert Burghgraef (1983) studeerde orkestdirectie aan de conservatoria van Groningen en Utrecht. Hij deed masterclasses bij o.a. Alexander Polyanichko, Ivan Meylemans, Michail Jurowski, en Jan Stulen. Uit een internationaal deelnemersveld van 200 dirigenten werd hij uitgenodigd om een masterclass bij maestro Bernhard Haitink te volgen, als onderdeel van het beroemde Lucerne Festival. Bovendien werd hij door Edo de Waart geselecteerd om een concert te dirigeren bij de Royal Flemish Philharmonic.
Frans-Aert Burghgraef debuteerde in 2014 bij het Orkest van het Oosten en stond o.m. voor het Gelders Orkest, St. Petersburg State Symphony Orchestra, Lucerne Festival Strings, BACH Orchestra Yekaterinburg, Metropole Orkest, Philharmonie Zuid Nederland. In december 2015 ontving hij in het Concertgebouw de prestigieuze Kersjes prijs.
In januari 2015 won hij de eerste prijs in de prestigieuze Taipei International Conducting Competition. In 2017 debuteerde hij in het Amsterdamse Concertgebouw bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en bij het Nederlands Kamerorkest. Hij is vanaf september 2016 voor twee seizoenen benoemd tot assistent-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest.
Sinds januari 2016 is Frans-Aert de vaste dirigent van Symfonieorkest Nijmegen.

Soliste

Francine van der Heijden studeerde in Maastricht, Den Haag en Londen en volgde onder meer cursussen aan de Britten Pears School Aldeburgh en bij Opera Studio Nederland.
Zij werkte intensief samen met dirigent Ton Koopman, maar soleerde ook voor dirigenten als Jaap van Zweden (Orkest van het Oosten) Frans Brüggen ( Radio Kamerorkest), John Nelson ( Residentie Orkest) en Christian Zacharias (Nederlands Philarmonisch). Als La Musica (Monteverdi) daalde zij de trappen van het Concertgebouw af en opende zingend het 50-jarig jubileumconcert van het Nederlands Kamerorkest. Samen met Miranda van Kralingen en Christiane Oelze nam zij alle Mozart concertaria’s voor sopraan op in zeer korte tijd. Voor die avontuurlijke onderneming door European Symfonietta o.l.v. Ed Spanjaard, werd zij beloond met mooie recensies. Zo schreef recensent Eric Bos in Dagblad van het Noorden: “Wie zou niet met gloeiende wangen op haar kleedkamerdeur willen kloppen, Francine, zing voor mij!” Voor haar solo-cd met bekende en onbekende liederen van Felix Mendelssohn en zijn zusje Fanny ontving Francine een prijs van de Zwitserse radio.

 

Haar uitvoering en cd-opname van Felix Mendelssohns concert-aria Infelice, ah ritorna eta dell’oro voor Claves Records was een wereldpremière n.a.v. de herontdekking van dit werk, eind jaren negentig. Afgelopen seizoen verscheen Francine’s tweede solo-cd: Schubert, fern und nah.