IN DE ROOK VAN HET AARDAPPELVUUR

Thema in dit project vol herfstkleuren is het leven op het platteland, waar de oogst is binnengehaald, de aardappelvelden worden afgebrand, de eenden uit de lucht worden geschoten en de dorpelingen zich druk maken om een Mariabeeld dat uit de kerk is verdwenen. Beelden van het landleven zoals dat in Centraal Europa nog bestaat, en waar we hier soms naar terug verlangen. Met teksten en muziek waarin de basis van het menselijke bestaan op een luchtige manier wordt onderstreept, zodat iedereen de rijkdom van het dagelijks brood weer waardeert en weet waarom de madeliefjes bloeien.

Authentieke melodieën

Met muziek uit Tsjechië, Moravië, Estland en Polen roepen we die beelden op. Twee centrale stukken: Legende aus dem Rauch des Kartoffelkrautes van Bohuslav Martinů, en Otče Naš (Onze Vader) van Leoš Janaček. Twee kleine cantates met solo-partijen en een instrumentaal ensemble. Geen doorsnee repertoire, maar krachtige muziek gekruid met allerlei authentieke melodieën en eigenzinnige samenklanken. Daar omheen enkele a cappella-liederen van Janaček, Veljo Tormis en Cyrillus Kreek.

We openen het programma met een monumentaal stuk van Arvo Pärt, Salve Regina. In breed golvende lijnen, stijgend naar een extatische bede aan de Moeder Gods.

Zo’n programma is een kolfje naar de hand van Monique Verhoeven, en we zijn heel gelukkig dat we haar voor dit project konden engageren. Met de ervaringen van Engraved in my heart nog in het hart gegrift, is dit een geweldig inspirerend en gloedvol project geweest!
Een muzikaal zeer gevarieerd menu waarin we met een groot koor werkten.

 

Maar het werd geen massief concert, integendeel! De muziek die ten dele wijds en majestueus is (Pärt), op andere momenten speels of intiem (Martinu, Janacek), stond garant voor een veelzijdige zangervaring. Hier en daar klonk een vierstemmig mannenkoor of een verfijnd vrouwenkoor. Een uitdagend - en vooral muzikaal verzadigend  - prachtig programma.

Dirigent

Monique Verhoeven (Den Bosch, 1962) studeerde schoolmuziek, blokfluit en koordirectie aan het Brabants Conservatorium. Vervolgens studeerde ze theologie in Heerlen. Ze werkte als muziekdocent, organist, koorleidster en componist.
In 1997 kwam ze in Arnhem wonen, waar ze zich als dirigent van het Arnhems Binnenstadskoor toelegde op het accordeon als veelzijdig begeleidingsinstrument. Dit groeide uit tot nieuwe muzikale liefde. Als muzikant en componist werkte ze mee aan voorstellingen van Theater Het Hof en Theater De Plaats (Arnhem) en Carmina Ludens (Nijmegen). Ze volgde  koordirectielessen bij o.a. Rob Vermeulen, Fokko Oldenhuis en Caroline Westgeest.
Anno 2015 is Monique werkzaam als dirigent van het Elster Mannenkoor, het WereldVrouwenKoor Arnhem, het Laudenkoor van de Arnhemse Walburgisbasiliek, het Pelgrimskoor van de Arnhemse Eusebiusparochie en als artistiek leider van het Nijmeegse muziektheaterkoor Carmina Ludens.

 

Solist en instrumentalisten

Jurgen de Jong begon in zijn studietijd met zingen bij Nijmeegs Studentenkoor Alphons Diepenbrock en Nijmeegs Universitair Kamerkoor Audite Nova. Hij was lid van het gerenommeerde Oude Muziek Koor onder leiding van Daniël Reuss. Jurgen kreeg zangles van Olard Derks en Valentin Jar en studeert nu bij mezzosopraan Franciska Dukel.  Hij is van verschillende markten thuis, maar heeft een voorliefde voor de liedkunst en operarepertoire uit de 18e en 19e eeuw. Hij was van 2008 tot 2013 de vaste tenorsolist van de maandelijkse Bachcantate uitvoeringen in het Petruskerkje te Nijmegen, en soleerde bij een groot aantal koren. Hij geeft liedrecitals samen met pianist Frank Leurs. In het dagelijks leven is Jurgen beleidsmedewerker bij de rijksoverheid.