Volle zaal, indrukwekkende concerten

Met de beide uitvoeringen van het Stabat Mater van Francis Poulenc heeft het Projectkoor Gelderland samen met het Zuid Nederlands Concert Koor weer een parel aan haar artistieke ketting weten te rijgen. Op woensdagavond 4 mei voor een overvolle zaal (zeker 1.000 luisteraars) in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen, en op zaterdag 21 mei nog een keer in de sfeervolle Laurentiuskerk in Breda. Beide concerten zijn uitstekend ontvangen, mede dank zij de zeer geconcentreerde en soepele begeleiding van het Symfonie Orkest Nijmegen. De Turks-Nederlandse soliste Aylin Sezer maakte – ondanks de bescheiden rol die zij te vervullen had – grote indruk met haar glaszuivere en ranke stem die zich ook in de dramatische passages staande hield tegen het geweld van koor en orkest.

Veel lof was er onder het publiek voor het SymfonieOrkest Nijmegen, dat onder leiding van Frans-Aert Burghraef (in Nijmegen) en Rick Muselaers (in Breda) blijk gaf van de kwalitatieve groei die het in de laatste jaren heeft gerealiseerd. Grote klasse toonde het in de Enigma Variations van Edward Elgar, dat hoge eisen stelt aan de alertheid en flexibiliteit van de orkestmusici.

IMG_2601

Van de koorzangers werd er met deze veeleisende partituur een bijzondere inzet gevraagd: in slechts 5 repetitiedagen je volledig meester maken van Poulencs muzikale taal, vol onverwachte melodische wendingen en gekruide akkoorden. Met riskante fluisterzachte a cappella-passages en dramatische uitbarstingen: alle registers van de menselijke stem worden door Poulenc benut. Smetteloos was het zeker niet, maar ook het koor liet horen dat het in klankkwaliteit groeit door dit soort uitdagende projecten aan te gaan.

Spijt dat u er niet bij was? Of wilt u het nog een keer terugluisteren en -kijken? Van het concert in Breda is een videoregistratie gemaakt die hier is terug te zien. Ook interessant voor koorzangers die eens willen meemaken wat het publiek te horen krijgt!

Foto's © Adriaan Raesen

Volle zaal, indrukwekkende concerten