Ronken met Rossini

Liefhebbers van Rossini, opgelet! Er komt weer een project met één van zijn onnavolgbare Italiaanse bijdragen aan het religieuze repertoire. Samen met ons Brabantse partnerkoor ZNCK wordt in het najaar 2018 het Stabat Mater van deze grootmeester op de lessenaar gezet. Een uitbundig werk, met 4 solisten en groot orkest, waarin Rossini in de “blessuretijd” nog even alle registers uit zijn opera-carrière opentrekt: van jubelende aria’s en ronkende bravura tot een diep bewogen a cappella-koor.

Alleen al de ontstaansgeschiedenis van dit stuk leest als een smakelijk roddelverhaal uit het romantische muziekleven. Rossini werd tijdens een reis door Spanje in 1831 door de hooggeplaatste geestelijke Fernández Varela onder druk gezet een Stabat Mater voor hem te componeren. De toondichter, die jaren daarvoor had besloten geen noot meer te schrijven, stemde toe onder de strikte voorwaarde dat het werk niet in de openbaarheid zou komen. In het werkproces werd Rossini ernstig gehinderd door heftige aanvallen van ischias, en hij vroeg halverwege zijn jeugdvriend Giovanni Tadolini de compositie te voltooien. Twee jaar later werd het samengestelde stuk als 100% Rossini voor Varela in Madrid uitgevoerd. Na het overlijden van de opdrachtgever werd de partituur door de erven voor 2.000 franc aan een Parijse uitgever verkocht. Rossini voerde een lange en verbitterde juridische strijd tegen de uitgever, bedreigde hem met dood en verdoemenis, kon daarmee uiteindelijk publicatie van het hybride werk voorkomen en verkocht vervolgens de rechten aan een andere uitgever voor 6.000 franc. Daarna schreef hij alsnog de niet door hem gecomponeerde delen ter vervanging van Tadolini’s aandeel.

Het Théâtre Italien rond 1840

De uitgever verkocht de uitvoeringsrechten voor 8.000 franc aan de gebroeders Escudier, die dat vervolgens voor 20.000 franc verhandelden aan de directeur van het Théâtre Italien in Parijs, waar de officiële eerste uitvoering op 7 januari 1842 plaatsvond.
De jonge Richard Wagner, op dat moment in Parijs en weinig succesvol met het slijten van zijn opera’s in de Franse hoofdstad, stikte van jaloezie en schreef een venijnig stuk in de Neue Zeitschrift für Musik waarin hij opriep tot verzet tegen het Parijse gekonkel en de idolatrie rond Rossini, die zich “nog slechts bezighield met het eten van gebakjes, onmachtig tot het schrijven van een behoorlijke fuga”.
De première was desalniettemin een daverend succes, diverse nummers werden gebisseerd als betrof het een nieuw theaterstuk, en het publiek scandeerde Rossini’s naam.

Met zo’n geschiedenis wil je dit project niet missen! Wil je meezingen, reserveer dan vast 8, 22 en 29 september, 27 en 28 oktober, 3, 10, 11 en 17 november in je agenda! Concert op 24 november in Breda.

Kosten voor deelname € 79,50 (excl. bladmuziek)

Inschrijving via www.znck.nl

 

Ronken met Rossini