Concertlokaties The birth of music gekozen

Als je aan een nieuw project begint is het altijd spannend om je voor te stellen waar zo’n programma tot klinken komt. Je hebt immers nog maar een vage voorstelling van de muzikale inhoud, de betekenis en de sfeer van een project. En natuurlijk streven we er naar om projecten steeds in een ambiance te brengen die de inhoudelijke waarde recht doet of zelfs verrijkt. The birth of music is een project met een sterk contemplatief karakter, vaak geassocieerd met mythische, religieuze of spirituele teksten. Bovendien vraagt de muziek om een ruimtelijke presentatie, soms zelfs voorgeschreven door de componist.

Interieur Koepelkerk, Arnhem

Interieur Koepelkerk, Arnhem

We zijn daarom heel gelukkig met de lokaties die we daar nu voor hebben weten te boeken. De première op 18 november vindt plaats in de Koepelkerk in Arnhem, een prachtig gerestaureerde achthoekige kerk, gebouwd in 1837, midden in het voetgangersgebied van Arnhem. De oorspronkelijk Nederduitsch Hervormde kerk werd onder meer gebruikt door de ‘Gele Rijders’, soldaten van de rijdende artillerie uit de Willemskazerne.

In 1842 wordt er door de orgelbouwers Naber & Quellhorst een pijporgel geplaatst, die nadien verschillende malen gerestaureerd is. Bijvoorbeeld nadat tijdens de Slag om Arnhem in 1944 de Koepelkerk een voltreffer had opgelopen, recht boven het orgel. Toen is ook de bovenste galerij gesloopt. De Koepelkerk is in 1976 grondig gerenoveerd en gerestaureerd. Ook werd de oorspronkelijke tweede galerij weer aangebracht.
De prachtige akoestiek van de kerk maakt dat het een feest is voor musici om te spelen in deze ruimte en voor de luisteraars om hier concerten bij te wonen.

Zaterdag 19 november treden we op in het Titus Brandsma Memorial in Nijmegen. De van oorsprong katholieke Jozefkerk aan de Stijn Buysstraat is begin 20e eeuw gebouwd in een neo-romaanse stijl. In 2004 is de kerk door de Jezuieten overgedragen aan de Karmelieten
die er een gedachtenisplaats hebben gecreëerd voor de beroemde Nijmeegse karmeliet Titus Brandsma.De kerk is ontdaan van het gebruikelijke rituele meubilair zoals altaar, doopvont, biecht- en preekstoelen, waardoor de architectonische kwaliteit van de ruimte prachtig tot haar recht komt. En gelukkig niet over-akoestisch.
Een oord van stilte en bezinning
vlak naast het Keizer Karelplein, de drukste verkeersmallemolen van Nijmegen. Wat een contrast!

Interieur Titus Brandsma Memorial, Nijmegen

Interieur Titus Brandsma Memorial, Nijmegen

Interieur Amstelkerk, Amsterdam

Interieur Amstelkerk, Amsterdam

Als klap op de vuurpijl gaan we op zondagmiddag 20 november in de Amstelkerk in Amsterdam staan. Een eigenzinnige houten kerk op een van de mooiste pleinen van Amsterdam: het Amstelveld, ingeklemd tussen de Reguliers- en de Prinsengracht. De 17e-eeuwse Amstelkerk is van noodkerk, waar naar men zegt Napoleon ooit zijn paard stalde, uitgegroeid tot een sfeervolle locatie met prachtige akoestiek. De Amstelkerk werd in de jaren 1668-1670 gebouwd als noodkerk voor de bewoners van het nieuw aangelegde tweede deel van de grachtengordel. Het ontwerp van stadsbouwmeester Daniël Stalpaert was zo eenvoudig uitgevoerd dat men sprak van een ‘preekschuur’. Uiteindelijk werden de plannen voor een grote stenen kerk op het Amstelveld niet uitgevoerd en is de ‘noodkerk’ tot op de dag van vandaag blijven staan. In 1840 kreeg het interieur een neogotische inrichting. De akoestiek van het houten gebouw leent zich uitstekend voor recitals en concerten. Het monumentale, gerestaureerde Bätz-orgel kan nog steeds bespeeld worden. Bovendien heeft de Steinway vleugel van Youri Egorov een vaste plek in de kerk gekregen.

Wat een feest om op die lokaties zo’n prachtig programma te kunnen brengen!

Concertlokaties The birth of music gekozen